Vi elsker metall!
Høst betyr ny rekrutteringssesong for Bli blikkenslager. Aktivitetene fra forrige runde videreføres i stor grad, men denne gangen skal vi også prøve oss på TikTok.
Høst betyr ny rekrutteringssesong for Bli blikkenslager. Aktivitetene fra forrige runde videreføres i stor grad, men denne gangen skal vi også prøve oss på TikTok.
— Videoappen TikTok har på kort tid blitt den mest populære sosiale plattformen blant ungdom i Norge. Og skal vi klare å nå ut til ungdommen med informasjon om ventilasjons- og blikkenslagerfaget må vi være synlige der de er, slår daglig leder i VBL, Ane Dyrnes fast.
15. oktober gikk derfor startskuddet for en serie små videosnutter som skal deles på TikTok-kontoen @bliblikkenslager.no
Parallelt kjøres egne kampanjer med fjorårets materiell på både Snapchat og Instagram.
— Når det gjelder TikTok kommer vi til å dele snuttene såkalt organisk på kontoen så de er synlige for alle som er interessert, men vi vil også kjøre annonser så vi er sikre på å få spredt det glade budskap også til ungdom som ikke kjenner faget fra før, forklarer Dyrnes.
Selve konseptet er utviklet av prosjektleder Tirill Ilebekk Hansen, som har fått hjelp av en ekstern produsent til opptak og klipp. Foran kamera finner vi den 22 år gamle blikkenslageren Herman Skavlebø.
— Enten vi poster organisk innhold eller kjører annonsekampanjer er det viktig å tilpasse innholdet til det mediet hvor det skal vises. På TikTok er uttrykket mindre striglet enn på for eksempel Instagram, og det har derfor vært viktig å lage filmsnutter som ser autentiske ut og kan gli inn i feeden på en naturlig måte, utdyper Ilebekk Hansen.
Siden det er første gang TikTok testes i prosjektet var det viktig å koble på noen som kjenner både plattformen og målgruppa ekstra godt. Herman var allerede aktiv på plattformen med kontoen @blikkenslagerpoik.
— Vi setter stor pris på at Herman ble med på ideen og stilte opp som rådgiver både under opptak og i forbindelse med klipping. Når det er sagt håper vi å knytte til oss flere unge blikkenslagere i tiden som kommer. Så er du lærling eller ung blikkenslager som allerede kjenner TikTok-formatet og har lyst til å bidra hører vi veldig gjerne fra deg!
Det overordnede temaet for TikTok-kampanjen er «Vi elsker metall!» og det er langt fra tilfeldig.
— Vi ser at veldig mange yrkesfag beskrives på en veldig lik måte, både i informasjon og markedsføring. Der animasjonsfilmen vi lagde i forrige runde handlet om å vise frem hva faget går ut på, både når det kommer til konkrete arbeidsoppgaver og muligheter, vil denne delen av kampanjen i større grad handle om hvordan hverdagen ser ut – og hva som skiller ventilasjons- blikkenslagerfaget fra andre fag i næringen. Nemlig det å få jobbe med å forme metall, sier Dyrnes.
I første omgang løper TikTok-kampanjen ut året, med sikte på en utvidelse i 2023 dersom innholdet tas godt i mot av målgruppen.