Over 14 millioner visninger og 67.000 klikk for Bli blikkenslager!

Publisert

Nok en rekrutteringssesong er i havn og årets kampanje kan skilte med svært gode tall. Snapchat og TikTok er fortsatt viktigste kanaler sammen med nettsiden Bliblikkenslager.no.

Akkurat som tidligere år har målet med kampanjen vært å øke kjennskapen til ventilasjons- og blikkenslagerfaget slik at flere vurderer faget når de skal søke videregående skole.

— Vi ser at Snapchat fortsatt er kanal nummer en når det kommer til å treffe bredt, mens TikTok befester sin posisjon som riktig kanal for å oppnå tettere kontakt med - og engasjement hos målgruppen gjennom hele året, forteller prosjektleder Tirill Ilebekk Hansen.

Tallenes tale

I kampanjeperioden 1.10.24 – 28.2.25 har mer enn 67.000 unike personer besøkt Bliblikkenslager.no tilsammen 81.000 ganger. 

Selve annonsene har blitt vist hele 14.391.291 (!) ganger. Dette er en enorm økning fra tiidlgere år, og skyldes i stor grad at Snapchat har endret sine retningslinjer når det gjelder synlighet overfor yngre målgrupper. Det gir oss flere visninger, men vi må jobbe hardere for klikkene videre til nettsiden.

Enkelt uttrykk – tydelig budskap

Annonsene består hovedsakelig av små videosnutter der unge blikkenslagere viser frem og forteller om sin hverdag på skole og jobb.

— Vi ser fortsatt at det er det naturlige og ekte som treffer best hos målgruppen. Og har erfart at Snapchat egner seg best til korte annonser som raskt kommer til poenget og oppfordrer til å lese mer på nettsiden. På TikTok får vi i større grad mulighet til å bygge kjennskap over tid, og er ikke like avhengige av at ungdommene klikker seg videre til Bliblikkenslager.no for å lære mer.

Siden januar 2024 har TikTok-kontoen @bliblikkenslagerno vært driftet løpende gjennom året, og ikke bare i kampanjeperioden oktober – februar som tidligere. Her legger vi både ut videoer som vi betaler for å få mange til å se, men også videoer som spres gratis og naturlig «utenfor sesong».  

— Ved å løpende fylle på med innhold sikrer vi jevn synlighet overfor de ungdommene som er nysgjerrige på faget. Selv om det nok prates mest om studievalg i tiden opp mot søknadsfristen 1. mars, vet vi jo at dette er et stort valg som modnes over tid.

Pusset opp nettsiden

I forkant av denne sesongens annonsekampanje har også nettsidene Bliblikkenslager.no fått et kosmetisk løft.

— Det var på tide å gjøre nettsidene litt lysere og luftigere i uttrykket. Vi har også forenklet navigeringen på sidene slik at det skal bli enda enklere for ungdommene å finne svar på det de måtte lure på, sier Ilebekk Hansen.

Ingen erstatning for lokalt engasjement og muligheter

Bli blikkenslager-kampanjens viktigste oppgave er å sørge for at flere ungdommer hører om faget og at vi får vist frem hva det handler om. Men digitale kampanjer alene er ikke nok.

Vi vet at valget om utdanningsvei i stor grad styres av praktiske og lokale forhold, som nærhet til utdanningstilbud, mulighet til å prøve seg på verkstedet eller samtaler med en engasjert faglærer.

 — Digitale kampanjer sørger for oppmerksomhet og kjennskap som absolutt er viktig, men det er på alle måter et «tillegg til» – og ikke et «i stedet for» den avgjørende en-til-en-kontakten som finner sted ute i fylkene, sier direktør i VBL, Ane Dyrnes