Rekrutteringssesongen er i gang

Publisert

Årets Bli blikkenslager-kampanje gikk på lufta i høstferien. I år som i fjor satser vi på annonsering og organisk innhold på Snapchat og TikTok.

— Fjorårets kampanje leverte svært gode resultater. Vi viderefører derfor samme oppskrift denne høsten og frem til søknadsfristen 1. mars 2025, forteller daglig leder i VBL, Ane Dyrnes.

Slik gikk det i fjor: Ny besøksrekord for Bli blikkenslager!

For å nå frem til målgruppen, det vil si ungdom mellom 14 og 18, år er det avgjørende å være synlig der de er. Og også i år troner TikTok og Snapchat i toppen på listene over ungdommers foretrukne sosiale mediekanaler.

Fokus er fortsatt å vise frem blikkenslagerens hverdag gjennom korte, uformelle videosnutter.

Variert innhold er viktig

— I starten av fjorårets kampanje benyttet vi i hovedsak materiell vi fikk tilsendt fra unge blikkenslagere. Etterhvert begynte vi å produsere innhold selv ved hjelp av noen faste samarbeidspartnere, og dette fortsetter vi med i år.  På den måten kan vi i større grad planlegge og ønske oss ulike typer innhold. Det sikrer at vi får tak i mye nok innhold til rett tid - og ikke minst at vi får variasjon i hvilke arbeidsoppgaver som filmes og deles, sier prosjektleder Tirill Ilebekk Hansen. 

Salvesen Blikk og Ventilasjon AS i Kristiansand og VG2 KEM-klassen på Åssiden Videregående skole i Drammen, med faglærer Bjarne Lindhøy Jacobsen i spissen, har åpnet dørene for prosjektet.

— De fortjener en stor takk for at vi har fått lov å følge etter dem med kamera på jobb og på skole dette året!

Nettsidene er pusset opp

Medievaner og forventninger endrer seg rakt, og det er viktig å henge med i svingene for å fortsatt oppleves som relevante og oppdaterte. I forkant av årets kampanje har derfor nettsidene Bliblikkenslager.no fått et aldri så lite ansiktsløft. 

— Det var på tide å gjøre nettsidene litt lysere og luftigere i uttrykket. Vi har også forenklet navigeringen på sidene slik at det skal bli enda enklere for ungdommene å finne svar på det de måtte lure på, forklarer Ilebekk Hansen.

Følg kampanjen her:
TikTok: @bliblikkenslagerno
www.bliblikkenslager.no