Det er VBLs leverandørutvalg, bestående av Pål Sagen, Jørn Ove Drengenes og Knut Ivar Hov, som det siste året har intensivert arbeidet for å få til en utvidet garantiavtale med Lindab.
Produktgarantien gjelder kun for VBL-medlemmer og har en varighet på 5 år. Garantien gjelder for Lindabs egenproduserte produkter. Garantien dekker nytt produkt og alle utskiftningskostnader. I avtalen presiseres det at med kostnader menes arbeidskostnader, reisekostnader og eventuelt leie av lift og stillas m.m.
— Dette er en viktig milepæl for VBL og vi er godt fornøyde med å ha landet en avtale vi har jobbet med å få til over lang tid. Nå blir det spennende å følge med på hvordan avtalen tas i bruk i praksis, og ikke minst å se om flere av bransjens leverandører følger etter, sier daglig leder i VBL, Ane Dyrnes.
Reklamasjon og garanti er to forskjellige ting
— Vi vet at begrepene reklamasjon og garanti ofte brukes om hverandre, men dette er to forskjellige ting, forklarer Dyrnes. Reklamasjonsretten følger av kjøpsloven, og gir kunden rett til å klage på feil og mangler ved et produkt, i to år etter kjøpet.
En garanti er en privat avtale mellom kjøper og selger, og går lenger enn lovfestede reklamasjonsregler. Den gir altså kunden bedre rettigheter enn loven. I en garanti påtar selger seg ansvaret for feil ved produktet som ikke nødvendigvis er en mangel etter kjøpsloven, selv om selger ikke er å bebreide for feilen.
Les mer om signeringen av avtalen hos Blikkenslagere.no.