— Vi testet ut TikTok med stort hell for første gang i fjor, og ser at denne kanalen sammen med Snapchat er der vi når ut til desidert flest ungdom i målgruppen 14 -18 år, forteller prosjektleder Tirill Ilebekk Hansen.
Nytt av året er at animasjonsfilmen som har vært en gjenganger i all annonsering siden 2020, får en pause.
— I fjor så vi noen tendenser til at målgruppa var litt lei etter å ha fått filmsnuttene opp i feeden tre å på rad, så det var på tide med fornyelse. Dette er ungdommer som er vant til å bli servert ferskt innhold hver gang de åpner appene sine, så vi er nødt til å endre oss i takt med forventningene hvis vi skal klare å holde på oppmerksomheten.
Animasjonsfilmen lever likevel i beste velgående på YouTube, nettsiden bliblikkenslager.no og i en rekke skolepresentasjoner.
Nytt innhold etter jul
I år består altså kampanjen av korte videsnutter på TikTok og Snapchat.
— Frem til jul vil vi med jevne mellomrom rulle ut videoannonser klippet sammen av snutter vi har fått tilsendt av blikkenslagere og bedrifter som allerede er aktive med egne kontoer. Vi planlegger også å produsere noen litt mer regisserte filmer nærmere årsskiftet som vil brukes i annonsering under innspurten i januar og februar.
Søknadsfristen for videregående skole er 1. mars 2024.
Foreløpige tall lover godt
Fjorårets kampanje hadde hele 4,3 millioner visninger og 26.000 unike besøk på nettsiden Bliblikkenslager.no.
— Det er vanskelig å sammenligne tallene år for år siden vi hele tiden må gjøre tilpasninger både i innhold og hvilke plattformer vi bruker. Men de tallene vi sitter på så langt lover godt.
I perioden 1.-23. oktober 2023 har nettsiden hatt 5.300 unike besøk. Til sammenligning var det 2.200 unike besøk samme periode i 2022.
TikTok: @bliblikkenslagerno
www.bliblikkenslager.no