Ny anvisning i Byggforskserien: Ventilasjon i skoler
Byggforskserien fra SINTEF viser hvordan man drifter ventilasjonsanlegg så de gir godt inneklima og god energiøkonomi i skoler.
Byggforskserien fra SINTEF viser hvordan man drifter ventilasjonsanlegg så de gir godt inneklima og god energiøkonomi i skoler.
Undersøkelser blant lærere og elever viser at mange opplever dårlig inneklima og mener at dette går utover skolearbeidet. Den nye anvisningen Ventilasjon i skoler beskriver hvordan ventilasjon best skal utformes og brukes for å oppnå godt inneklima.
– Resultater fra prosjektet Best Vent har vært nyttige for å forstå enda bedre hvordan behovsstyring av ventilasjon bør foregå, og denne forståelsen har vi tatt med når vi har utformet anvisningen, uttaler seniorforsker Sverre Holøs i SINTEF i nyhetsbrevet sendt 7.9.22.
Hensikten med anvisningen er å sikre drift av ventilasjonsanlegg som gir godt inneklima og god energiøkonomi i skoler. Klager på tørr og dårlig luft, støy og dårlig termisk komfort (trekk, høy temperatur) er vanlig blant elever og ansatte i norske skoler.
– Med riktig prosjekterte og utførte ventilasjonsanlegg har man mulighet til å oppnå god luftkvalitet uten unødig energibruk. Med dagens energipriser er det ekstra viktig å sikre at tiltak for energibesparelser i driften ikke går ut over inneklimaet for de mer enn 800 000 elevene og mer enn 150 000 ansatte i norske skoler, sier Holøs.