Denne runden gikk startskuddet for den nasjonale Bli blikkenslager-kampanjen allerede 1. oktober 2021. Og det viste seg å være lurt.
Med mindre konkurranse om oppmerksomheten ble nettsiden besøkt av hele 16.000 brukere før jul!
— Dette er mer besøk enn vi fikk i løpet av hele kampanjeperioden i 2021, så dette er vi svært godt fornøyd med, slår daglig leder i VBL, Ane Dyrnes fast.
Og trafikkøkningen fortsatte etter nyttår. Fra omlag 7.800 besøkende i 2021 til 21.000 i januar og februar 2022.
— Totalt har hele 37.000 mennesker funnet frem til nettsiden i løpet av denne kampanjeperioden, det er svært gledelig!
Lokalannonser forsterker budskapet
— At såpass mange klikket seg inn via annonsene før jul handler sannsynligvis om at det er færre fag som slåss om ungdommens oppmerksomhet, og at de dermed ikke føler seg like overveldet som i høysesongen når sosiale medier fylles opp av annonser for en drøss med fag, sier prosjektleder Tirill Ilebekk Hansen i Bekk og Bruse Kommunikasjon.
— Samtidig vet vi at det å velge utdanningsvei ikke er et valg som tas over natten. Så det at Bli blikkenslager har vært synlig over en lengre periode enn mange andre fag har nok gjort at flere har fått øynene opp for annonsene og over tid blitt nysgjerrig på hva som ligger bak.
Videre har den nasjonale kampanjen fått god drahjelp av at de fire største opplæringskontorene i januar og februar har valgt å bruke annonsemateriell i Bli Blikkenslager-utforming.
— Å bli eksponert både for de lokale - og de nasjonale annonsene har uten tvil økt sannsynligheten for at målgruppen finner frem til www.bliblikkenslager.no, enten det er på den ene eller andre måten.
Resultater per kanal
Annonsene har også denne perioden vært synlige på YouTube, Snapchat og Instagram.
På YouTube er en kortversjon av rekrutteringsfilmen vist nærmere 670.000 ganger for målgruppen ungdom mellom 13 og 18 år. Av disse har hele 92 % sett hele filmen fra start til slutt. — Det er et meget godt tall! Når de velger å se filmen ferdig fremfor å scrolle eller åpne et nytt vindu, tyder det på at filmen treffer og oppleves som relevant, forklarer Ilebekk Hansen.
På Instagram er annonsene også i år knyttet opp mot den uformelle testen «Passer ventilasjons- og blikkenslagerfaget for deg?» Disse annonsene er sett over 800.000 ganger av 134.067 personer i alderen 14-18 år.
På Snapchat har annonsene bestått av korte 5-sekunders snutter fra rekrutteringsfilmen. Her har 226 922 ungdommer til sammen sett de nasjonale annonsene 2 049 424 ganger.
Søkertallene henger sammen med tilbudet
Årets søkertall er forventet offentliggjort en gang i uke 11. Og selv om årets kampanje jevnt over har levert bedre enn i fjor, må vi være realistiske når det kommer til å forvente en voldsom økning i antall søkere.
— Dette henger sammen med utdanningstilbudet i fylkene, som dessverre ikke er optimalt sett med blikkenslagerens øyne, sier Ane Dyrnes.
For uten utdanningstilbud blir det naturlig nok færre søkere.
— Vi jobber målrettet med å øke oppmerksomheten rundt faget og sørge for at flere ungdommer skal bli nysgjerrig på bransjen vår. Samtidig er vi i kontakt både med politiske partier og fylkeskommuner med mål om at VG2 KEM skal tilbys ved flere skoler. Dette arbeidet er langsiktig og krever stor tålmodighet, men vi øyner et lite håp i forbindelse med Fullføringsreformen.
.