Læreplaner for nye VG2 og VG3
Læreplangruppen har nå sendt inn sitt høringssvar til læreplanen for VG3. Bestillingen fra Utdanningsdirektoratet var å lage en fremtidsrettet læreplan, som tar høyde for teknologisk og faglig utvikling.
Læreplangruppen har nå sendt inn sitt høringssvar til læreplanen for VG3. Bestillingen fra Utdanningsdirektoratet var å lage en fremtidsrettet læreplan, som tar høyde for teknologisk og faglig utvikling.
Finn Marius Hansen fra Læreplangruppen presenterte gruppens svar vedr læreplanen for VG3 i VBLs avdelingsledermøte (oldermannsmøte) 11.11.
Han poengterte at læreplanen skulle ha overordnede linjer, og at det i denne sammenhengen ikke er rom for detaljerte beskrivelser.
Spesielt bruken av begrepet tynnplateteknikk, som et av tre kjerneelementer, ble kommentert. Gruppen har valgt å skrive tynnplateteknikk i stedet for tak og fasade, for å synliggjøre metaller som blikkenslagerens domene. Et annet argument er at begrepet åpner for fremtidige muligheter for faget, i stedet for å begrense det til kun tak og fasade.
Hansen forklarte også hvorfor man har valgt å bruke begrepet "bygge ventilasjonsanlegg". Her tar man eierskap til eventuelle fremtidige ventilasjonsløsninger - som f.eks integrert ventilasjon i fasader. Videre er "dimensjonere ventilasjonsanlegg" utelatt siden dette ligger under mesterutdanningen.
Læreplanen for VG2 var også på høring, og også her har det vært behov for å spille inn en rekke endringer. Blant annet at navnet på linjen skal være KEM –Klima, energi og miljøteknikk.