Alle medlemsbedrifter i VBL er automatisk tilknyttet Håndverkerklagenemnda, som ble godkjent som klageorgan for forbrukersaker i 2017.
I forbindelse med ikrafttredelsen av loven er altså alle næringsdrivende forpliktet til å gi informasjon til forbrukere om klageorgan som kan forhandle en sak mellom partene. Informasjonen skal være lett tilgjengelig på den næringsdrivendes nettsider og i avtalevilkårene.
Slik opplyser du på nettsidene:
Samtlige bedrifter må vise til Håndverkerklagenemnda og Forbrukertvistnemnda på egne nettsider.
Forslag til standardtekst til nettsider (og i villkår) som oppfyller kravene etter loven:
Hvis du ønsker å klage over en vare eller tjeneste kjøpt hos oss, kan du inngi en klage til:
Håndverkerklagenemnda
Postboks 5480 Majorstuen, 0305 Oslo
Alternativt:
Forbrukerrådet
Postboks 463 Sentrum, 0105 Oslo
Når du sender klagen til nemnda skal du informere om vår e-postadresse (sett inn bedriftens e-postadresse her).
Slik opplyser du i brev:
I tilfeller hvor bedriften avviser et krav eller en klage fra kunde skal det også henvises til både Håndverkerklagenemnda og Forbrukertvistnemnda
Forslag til standardtekst i avvisning av klage (til svarbrev)som oppfyller kravene etter loven:
Hvis du ønsker å gå videre med saken din kan du sende en klage til:
Håndverkerklagenemnda
Postboks 5480 Majorstuen, 0305 Oslo
Alternativt:
Forbrukerrådet
Postboks 463 Sentrum, 0105 Oslo
Når du sender klagen til nemnda skal du informere om vår e-postadresse (sett inn bedriftens e-postadresse her).